beránekznak Loun

farní sbor Českobratrské církve evangelické v Lounech

13.4. Zelený čtvrtek
17h čtění pašijí
14.4. Velký pátek
17h bohoslužby
16.4. Hod Boží Velikonoční
9h bohoslužby

Hlas mučedníků Ženevský žaltář Podporujeme Izrael! Náhradní rodiny Ústeckého kraje

Genesis 40

Gn 40, 1

číšník egyptského krále a pekař Číšník a pekař nejsou obyčejní řemeslníci, jsou „nejvyšší“, tedy vedoucí jeho sklepů a pekárny. Číšník a pekař zodpovídal za to, že jídlo není otrávené – tato funkce se tedy svěřovala těm nejdůvěryhodnějším a nejbližším služebníkům faraona. Funkce faraonova číšníka a pekaře byla především politická funkce – jako náměstek mnistra dnes.

Gn 40, 3

V domě velitele tělesné stráže Je to dům Potífarův! Z příběhu (asi záměrně není jasné), zda velitel pevnosti není sám Potífar; v tom případě by měl Josef přízeň u něho samého, značilo by to, že obviněním své ženy sám příliš nevěřil.

Každopádně Potífar Josefa opět pustí do svého domu, aby posluhoval těm dvěma dvořanům. Josef se s nimi baví poměrně důvěrně: „Proč jste dnes tak zamlklí?“ K jeho požehnání od Boha patří to, že dovede mile jednat s lidmi.

Gn 40, 8

Což vykládat sny není věc Boží? jednu událost popíše každý jinak. Vybíráme si, co chceme vidět a co ne, ba co víc, nemůžeme nikdy věc vidět ze všech stran. Sny nám nabízejí alternativní pohledy na to, co se stalo i na to, co se stát může. V tom jsou sny vzdáleně podobné Božímu vnímání skutečnosti – Bůh vidí vše zcela pravdivě, po všech stránkách. Jako nemůžeme úplně pochopit své sny, tak nemůžeme nikdy realitu pochopit tak, jak ji chápe Bůh.

V případě faraonových služebníků však jde o „sen volající po výkladu“, není to obyčejný sen, ale ti dva cítí, že je nějak speciální. Svým způsobem asi oba tuší, co ten sen znamená – je v něm přítomna jejich bývalá hodnost i faraon. Jeden znovu podává faraonovi číši, druhému vlastně ptáci ozobávají hlavu. Ratolesti i koše jsou tam třikrát – v orientě se vždy věc vyřeší „po třech dnech“ (Kristus vstal třetí den). Oba asi vědí, jaká je jejich budoucnost, ale nechtějí tomu věřit nebo si to přiznat. Josefův dar je v tom, že je nazaujatý a dovede říci pravdu naplno. Příjemnou i nepříjemnou. Všimněme si, že pekař chce výklad, když vidí, „že Josef dobře vykládá“. Chce asi výklad, protože chce slyšet něco příjemného.

Gn 40, 11

Bral jsem hrozny, vytlačoval je do faraónovy

číše V Egyptě byla nouze o čistou vodu, často se tedy místo vody pilo víno, které bylo zaručeně bez bacilů, nebo, jako v tom snu, ovocné, nejčastěji vinné šťávy. Různé nápoje z révy v té dbě vlastně měli často místo vody.

Gn 40, 19

Již po třech dnech tvou hlavu farao povýší nad tebe Vyprávění obsahuje drsný vtip: Oba jsou povýšeni. Jeden do funkce, druhý je výš, protože vysí na šibenici. Totéž není vždy totéž.

Gn 40, 23

Nejvyšší číšník si však na Josefa nevzpomněl Běžná skutečnost, že lidé jsou nám dobří, jen když je na něco potřebujeme. Písmo nám toto chování ukazuje z pohledu oběti: Číšník je jediný, kdo může Josefovi pomoci, Josef ve vězení k němu upíná naději, ale číšník nedělá nic. Tady vidíme, jaké to je.

© Tomáš Pavelka 2006–2015