Introitus: Žalmy 27, 7–11
Pozdrav: Ve jménu Všemohoucího Boha Otce i Syna i Ducha svatého. Amen Bratři a sestry, vítám vás na bohoslužbách 9. neděle po Trojici.
130
Vstupní modlitba: Milosrdný Bože, snížením svého Syna jsi znovu napřímil padlé lidstvo a vysvobodils je z otroctví hříchu. Naplň nás radostí nad vykoupením a veď nás k věčné spáse. Skrze Ježíše Krista, tvého Syna a našeho Pána, který s tebou a s Duchem svatým žije a kraluje na věky věků. Amen
1. čtení: Matouš 19, 3–15
505
2. čtení: Deuteronomium 21, 15–17

Má-li někdo dvě ženy… Rovnou začněme tím, že by mít neměl. Slyšeli jsme Kristova slova, která jsou konečným výkladem a smyslem Zákona: „Od počátku to však nebylo.“

Není Božím záměrem, aby měl muž dvě ženy. Ani najednou – jak tomu bylo a dosud je u ne příliš početných bohatých lidí Asie nebo Afriky. Ale ani postupně za sebou, jak je tomu u početných a spíše chudších lidí Evropy a Ameriky.

Není to Božím záměrem. Nefunguje to totiž. Ano, jako u mnoha dalších věcí, i zde vidíme smysl Božího zákona prostě na tom, že opak nefunguje. Nefunguje mnohoženství. To nám jasně ukazují rodiny praotců, Abrahama a Jákoba. Ale i jinak velmi vychloubační muslimové vám s velmi přesvědčivým výrazem na tváři potvrdí: Mnohoženství, to nechcete. To ve skutečnosti vypadá úplně jinak, než se vám zdá. A můžeme nahlédnout i do záznamů z nedávných dějin: Když se část Turků na počátku minulého století zřekla islámu, jen aby je nahradila jinou podobou ukrutenství, jedním z mnoha nemilosrdných opatření nové vlády bylo i zrušení mnohoženství. Jediný, kdo se sešel k protestu proti tomuto rozhodnutí škrtem pera ze dne na den byly ženy. Muži přivítali, že si mohou nechat jen jednu a zbavit se tak mnohé odpovědnosti.

Daleký jih a východ má mnohoženství, sever a západ má rozvod. I s pohledem na ty, podle západního vzoru náhle zanechané turecké ženy možná stojí za otázku, co je horší. Každopádně i v našem světě sledujeme, že rozvod prakticky neznamená konec vztahu. Ten druhý člověk v životě člověka prostě nějak zůstane. K mnohoženství vede zejména materiální nouze, povědomí o hladu, který číhá za rohem. K rozvodu nouze duševní, povědomí o hrůzách, ve kterých by vztah mohl skončit. Nebýt jednoho nebo druhého, mohly by se někdy stát ještě horší věci. Pro tvrdost srdce Bůh dopuští někde na světě mnohoženství, jinde rozvod. Obojí však, mnohoženství i rozvod, je katastrofa. Někdy ovšem menší katastrofa, než by jinak mohla nastat.

Tedy nikdo by neměl mít dvě ženy. Ovšem v praxi často má. Zároveň, nebo v čase za sebou. Jak víme, Kristus je naplněním Zákona. Kristus je to Slovo, Logos, řád světa. Zákon Krista předpovídá a ohlašuje. Jako Kristus neláme nad hříšným hůl – a to nad nikým, kdo věří – tak již Zákon v menší míře, ale přece, vychází jako Kristus i za hříšníkem a usiluje o to, aby hříšný nezůstal jako ovce bez pastýře, aby i v hříchu stále byla cesta, jak alespoň neučinit věci ještě horší.

Zákon v ninulých kapitolách řešil válku, ač je Bůh dárcem pokoje. Kristus je kníže míru – a přece jej vidíme chválit víru římského setníka a první, kdo jej vyznal, byl voják pod křížem. Stejně tak zde, i když byl porušen svatý Boží řád „Stvořitel od počátku muže a ženu učinil je. Proto opustí muž otce i matku a připojí se ke své manželce, a budou ti dva jedno tělo.“, přece zde je návod, jak nezničit úplně vše.

Dnešní přikázání v zásadě říká: Děti za spory rodičů nemohou. To sice všichni víme – ale podívejme se na praxi, ve které se děti obvykle stávají součástí těchto sporů. Čteme „prvorozený syn bude synem nemilované“. Není tu nic o tom, že by sám něco udělal. Ale Zákon jasně předvídá, že to pak bude jedno, prostě je to syn nemilované a to stačí na to, aby se mu upíralo právo.

Dnešní přikázání nám tak ukazuje, že city člověka nejsou nejlepším, neomylným vůdcem v dobrém jednání. Právě silné pocity dodávají člověku odhodlání ke křivdám, které by jako nestranný pozorovatel musel odsoudit. Ono oblíbené rčení biskupa Augustina „miluj a dělej, co budeš chtít potom“, prostě neplatí. Augustin se v tomto zmýlil. Naopak platí, co řekl Kristův apoštol Jan: „Podle toho poznáváme, že milujeme Boží děti, když milujeme Boha a jeho přikázání zachováváme. V tom je totiž láska k Bohu, že zachováváme jeho přikázání“. Boha miluje ten, kdo staví výše jeho příkazy než vlastní pocity. Ten, kdo uznává, že Bůh je ke druhým spravedlivější, než bych byl sám od sebe já.

Dnešní přikázání ukazuje, že děti nejsou tak úplně naše, ale jsou darem od Boha. Ukazuje to na prvorozeném. Na prvorozeném je totiž jasně vidět, že člověk není stvořitelem života. Na provorozené dítě se často buď dlouho čeká a nebo naopak bývá splozeno jaksi ještě v nerozumu. Každopádně nikomu není zcela jasné, jak se o první dítě starat. U prvního dítěte se rodiče dopustí mnoha chyb – ať už z úzkosti, nebo lhostejnosti, z jedné ze dvou hlavních podob hříchu, často z obojího. A přece dítě nějak dospěje – a je na něm více, než by odpovídalo chabým snahám rodičů rodičů. Je na něm dobře vidět, že v posledu každý život je nakonec od Boha. To je znázorněno dvojitým dílem dědictví, které má prvorozený dostat.

Milostnou lásku v životě člověka nelze podcenit. Ostatně: Stvořitel od počátku muže a ženu učinil je. Máloco pochopitelně bude víc měnit celý pohled člověka na svět. A přece, Bůh, který dává život a jeho pravidla, stojí i nad těmi nejhlubšími pocity člověka. Ze svého pohledu prvorozený a skrze něj každé dítě říká: Nevybral jsem si, že přijdu na svět. Nevybral jsem si, jaký vztah mají rodiče mezi sebou. Bůh potvrzuje jeho slovo: Dítě si nevybralo, že přijde na svět. Ale Bůh ho dal. Dítě si nevybralo, jaký vztah mají jeho rodiče – Bůh mu je dal za rodiče, vzor, ochránce a vychovatele. Možná si můžeš vybrat jiný protějšek – pamatuj, že dítě si jiné rodiče vybrat nemůže. Uznej tedy, že Bůh je větší, než tvoje srdce, říká dnešní přikázání. Uznej, že Bůh je spravedlivější, než tvoje srdce. Amen

Modlitba po kázání:
558
Ohlášení:
Přímluvná modlitba: Pán je milosrdný ke všem, kdo v něho doufají. Proto se k němu s důvěrou obraťme: Pane, vyslyš nás! Rozpomeň se, Pane, na všechny, kteří pracují ve tvé svaté církvi. Smiluj se nad nimi a žehnej jim. / Rozpomeň se na ty, kteří pečují o chudé. Rozmnož jejich bohatství ve svém království. / Vroucně prosíme za mír a bezpečnost celého světa. Za tvou svatou církev, kterou sis získal krví svého jednorozeného Syna. Na každém místě ji spravuj, aby byla pevná a neochabovala. / Služebníci církve ať hlásají zdravé učení a nevedou život, který by byl výsměchem. / Těm, kteří vládnou, dej pravou moudrost, aby vedli národy spravedlivě a v míru. / Lidem dej pravou snahu žít v poslušnosti a bázni Boží. / Heretikům darui peznání pravé víry. / Krutým a zlým uděl pochopení lásky. / Těm, kdo opravdově věří, neodnímej hlubší poznání a světlo. / Dej nám příznivé počasí a dostatek úrod. / Nemocným různými chorobami dej rychlé uzdravení, těm, kteří jsou v těžkých situacích a nebezpečích tohoto světa, osvobození. / Těm, kdo jsou ve vězeních, dej milost propuštění; věřícím pevnost, nevěřícím lítost. / Mladým lidem, kteří jsou před manželstvím, pomáhej, aby vedli život zdrženlivý, těm, kteřížijí v manželství, dej svou pomoc v rodinných starostech, ať trvají ve vzájemné lásce. / Těm, kteří se octli na cestách v nebezpečí, dej naději na záchranu. Neboť tebe poslouchá vše, živé i neživé, rozumné i nerozumné. / Pane Bože náš, všem buď vším, buď ochráncem vdov, otcem sirotků, podporou starců, vychovatelem mladých, těšitelem těch, jež svírá smutek, buď pokrmem hladovějících a pramenem pro žíznivé, buď nám, kdo trpíme, koncem trápení, a cestou těm, kteří bloudí. Vždyť ty jsi cesta a pravda. / Skloň se k jednomu každému v jeho potřebách a učiň nás hodnými, aby bylo vidět, že jsme synové pokoje a dědici Božího povolání a blaženého pozvání, neboť říkáš: ,Pojďte, moji požehnaní, dědičně vládněte královstvím, vám připraveným od ustanovenísvěta.‘ Dej, ať jsme toho hodni. / Tobě, Pane a Spasiteli náš Ježíši Kriste, který miluješ člověka, tobě, Otče, spolu s Duchem svatým, dárcem života a svobody, přísluší sláva, moc a čest, nyní i vždycky, až na věky věků. Amen
Poslání: Jób 38, 15–28
Požehnání: Kritus praví: Všichni, které mi Otec dává, přijdou ke mně; a kdo ke mně přijde, toho nevyženu ven. Požehnej vás Všemohoucí Bůh Otec i Syn i Duch svatý. Amen
425