Introitus: Žalm 127
Pozdrav: Pán praví: Pojďte ke mně všichni, kdo se namáháte a jste obtíženi břemeny, a já vám dám odpočinout. Amen Bratři a sestry, vítám vás na bohoslužbách 2. neděle po sv. Trojici.
127
Vstupní modlitba:
1. čtení: Izajáš 8, 11–9,6
433
2. čtení: Lukáš 18, 15–17

„Když to učedníci viděli, zakazovali jim to.“ Ano, učedníci tu na první poslech vypadají jako necitliví zabedněnci. Dejsme si však při čtení evangelia vždy pozor, abychom o učednících, pozdějších apoštolech, smýšleli takto pohrdlivě a sami sebe brali jako vrchol všeho porozumění a poznání. Mnozí tak činí, my tak nejednejme.

Kristus přece vybral tyto učedníky, aby předali celému světu zaslíbení věčného života. A pokud měli druhé učit, museli se nejdřív sami umět zeptat na to, na co bychom se zeptali my sami. Když nám se ne Ježíšových slovech a činech něco nezdá, nejdříve se takovým věcem museli bránit oni sami. Ano, učedníci se ptali a protestovali za nás. Ježíšovi učedníci byli ti, kteří kladli nejlepší otázky a vznášeli nejlepší námitky, které může člověk vznést. Pokud je nebereme vážně, nemůžeme pochopit ani Krista.

Konečně, tady je hned jeden výklad těch slov: „Amen, pravím vám, kdo nepřijme království Boží jako dítě, jistě do něho nevejde.“ Děti přece mají ten dar, že když jim něco není jasné, ptají se přímo. Beze studu, že snad něco nevědí. Beze strachu, že na ně položená otázka nebo nesouhlas vrhne špatné světlo.

Děti, někdy, obvykle tak mezi čtvrtým a šestým rokem, dělají následující: Zeptají se: „proč je tohle a tohle“. Vy jim odpovíte. A ony se zeptají proč je to tak, jak jste odpověděli. A tak dále, a tak dále. Nakonec vás to dostane do úzkých a pokud jim máte odpovědět, musíte nakonec říci „protože Bůh tak řekl“. Že poctivé tázání nakonec vede k tomu, že Bůh musí být, toho už si v 11. století všiml biskup Anselm z Canterbury a ve století minulém jeho úvahy jako správné potvrdil jeden z největších matematiků Kurt Gödel. A je dobře, že se tito učení muži nestyděli potvrdit, co zná v podstatě každý rodič. A každý z nás, kdo se nestydí, že byl někdy dítětem, pamatuje si, že se takto ptal. Ano, pokud se nestydíte ptát a pokud se nencháte zahanbit tím, že na tohle nebo tohle se může ptát jen idiot, časem musíte dojít k odpovědi „protože Bůh řekl“. A skoro bychom tím mohli skončit.

Nicméně, slíbili jsme tu obhájit učedníky. Proč brání přinášet děti k Ježíšovi? Sami řekněme nějakou silnou námitku: Inu, snadno to nemusí vypadat dobře, brát děti do rukou. Je to oblíbený trik mnohých tyranů a falešných proroků. Pochováte dítě a už jste dobrý člověk. Pochováte ho a potom co? Starali jste se o něj před tím, budete se o ně starat dalších patnáct let potom? Pokud jste četli Knihu džunglí, vzpomeňte na úvodní kapitolu, když k Mauglího vlčím rodičům vleze do doupětet tygr Šerchán. Je jim krajně nepříjemné, jak tento cizí predátor chválí jejich děti. Zákon velí, že se to nesluší – protože, co on ví, co oni s dětmi zažili celou dobu před tím, jak s nimi budou žít další léta potom. Velmi dobře to Kipling zachytil. Je to podobně nevhodné, jako říci téměž neznámému muži „vy máte skvělou ženu, važte si jí“ a nebo skoro neznámé ženě „máte skvělého muže, važte si ho“. Co vy o tom víte, žijete s nimi snad. A tak by se kde kdo chtěl vecpat k cizím dětem a předávat jim moudra. Televize by chtěla vychovávat cizí děti a různí přednašeči by rádi přijeli do škol i zcela neznámým dětem předávali moudra. A opět státníci rádi říkají „naše děti“. Vaše děti? Vy snad jste je v bolestech porodili, vy snad s nimi každý den svtáváte a každý večer je ukládáte k spánku? Ne nadarmo se dnes začíná ozývat světem a, myslím, bude se ozývat stále více: Nechte naše děti na pokji!

Tedy, kdybych měl tu čest být Ježíšovi tak blízko, jako byli svatí apoštolové, tak bych asi také bránil tomu, aby mu lidé přinášeli děti. Protože bych mu byl blízko, jako apoštolové, řekl bych mu: Ježíši, neber děti do rukou, ať nevypadáš jako Saddám Husajn nebo Gustav Husák. Viděli jsme tohle před tím, uvidíme i dál.

Druhá věc je, že Ježíš děti cizích rodičů nebral do rukou sám. Nevytáhl z davu nějaké dítě, protože běžely televizní kamery, jak to v časech mého dětství udělal tyran Michal Gorbačov s jedním z dětí z naší čtvrti. Rodiče mu děti přinášeli sami. Řekněme nejdříve, že je veliká čest, když vám dá někdo pochovat své dítě. Je konečně veliká čest, když vám někdo řekne: Naučte naše dítě to a to. Protože tím rodiče říkají: A my taky máme nějaké meze, my také nevíme všechno. A i když pro děti jsme do jistého věku všemocní a vševědoucí, my víme, že takoví nejsme. Proto někdy svěřujeme děti prarodičům, protože i když jsme se svými rodiči strávili dlouhé roky, možná jsme nepobrali všechno, co nám mohli dát, možná nám také neuměli předat to, co dovedou předat vnoučatům. Možná proto předáváme děti učitelům. (Nutno dodat, že když to neuděláte, půjdete do vězení a děti vám vezmou.). Ale i kdyby nebyla škola z donucení, možná raději a lépe bychom pro naše děti hledali někoho, kdo se lépe vyzná v chemii, v dějepise, v tělocviku, v cizích jazycích.

Rodiče přinášejí děti ke Kristu, sami a bez nucení, na rozdíl od nynější tyranie. Protože, při vší snaze, na všechna ta proč sami nakonec musí při nejpoctivějším uvažování dojít k tomu, že Bůh řekl „budiž“. Budiž vesmír, budiž moře a počasí, budiž pevná zem, zvířata a lidé. Rodiče dobře vycítili: I když jsme s dětmi od rána do večera pastnáct let i více, přeci jen: Jsou pro nás darem a jejich pravý původce je v nebi. Cítili dobře, instinktivně, jako dobrý rodič, který nesleduje literu rodičovských příruček, že zde je Dědic, Syn Boží, pravý učitel. Ten, který dá jejich dětem to, co už je za hranicemi jejich možností a snah. Sami přinášeli děti k Ježíšovi. Nikdo neřekl: Přineste dítě, ať to vypadá dobře. Ježíš neřekl: Přineste mi děti. Ale: Nechte je přcházet ke mě.

Protože Ježíš Kristus je ta poslední odpověď na to „proč“. Jak řekl: „ Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mne, neboť jsem tichý a pokorného srdce: a naleznete odpočinutí svým duším.“ Amen

Modlitba po kázání:
541
Ohlášení:
681
Přímluvná modlitba: Pán je milosrdný ke všem, kdo v něho doufají. Proto se k němu s důvěrou obraťme: Pane, vyslyš nás! Rozpomeň se, Pane, na všechny, kteří pracují ve tvé svaté církvi. Smiluj se nad nimi a žehnej jim. / Rozpomeň se na ty, kteří pečují o chudé. Rozmnož jejich bohatství ve svém království. / Vroucně prosíme za mír a bezpečnost celého světa. Za tvou svatou církev, kterou sis získal krví svého jednorozeného Syna. Na každém místě ji spravuj, aby byla pevná a neochabovala. / Služebníci církve ať hlásají zdravé učení a nevedou život, který by byl výsměchem. / Těm, kteří vládnou, dej pravou moudrost, aby vedli národy spravedlivě a v míru. / Lidem dej pravou snahu žít v poslušnosti a bázni Boží. / Heretikům darui peznání pravé víry. / Krutým a zlým uděl pochopení lásky. / Těm, kdo opravdově věří, neodnímej hlubší poznání a světlo. / Dej nám příznivé počasí a dostatek úrod. / Nemocným různými chorobami dej rychlé uzdravení, těm, kteří jsou v těžkých situacích a nebezpečích tohoto světa, osvobození. / Těm, kdo jsou ve vězeních, dej milost propuštění; věřícím pevnost, nevěřícím lítost. / Mladým lidem, kteří jsou před manželstvím, pomáhej, aby vedli život zdrženlivý, těm, kteřížijí v manželství, dej svou pomoc v rodinných starostech, ať trvají ve vzájemné lásce. / Těm, kteří se octli na cestách v nebezpečí, dej naději na záchranu. Neboť tebe poslouchá vše, živé i neživé, rozumné i nerozumné. / Pane Bože náš, všem buď vším, buď ochráncem vdov, otcem sirotků, podporou starců, vychovatelem mladých, těšitelem těch, jež svírá smutek, buď pokrmem hladovějících a pramenem pro žíznivé, buď nám, kdo trpíme, koncem trápení, a cestou těm, kteří bloudí. Vždyť ty jsi cesta a pravda. / Skloň se k jednomu každému v jeho potřebách a učiň nás hodnými, aby bylo vidět, že jsme synové pokoje a dědici Božího povolání a blaženého pozvání, neboť říkáš: ,Pojďte, moji požehnaní, dědičně vládněte královstvím, vám připraveným od ustanovenísvěta.‘ Dej, ať jsme toho hodni. / Tobě, Pane a Spasiteli náš Ježíši Kriste, který miluješ člověka, tobě, Otče, spolu s Duchem svatým, dárcem života a svobody, přísluší sláva, moc a čest, nyní i ;ždycky, až na věky věků. Amen
Poslání: Zjevení Janovo 22, 8–17
Požehnání: Hlas toho, jenž praví: „Volej!“ I otázal se: „Co mám volat?“ „Všechno tvorstvo je tráva a všechna jeho spolehlivost jak polní kvítí. Tráva usychá, květ vadne, zavane-li na něj vítr Hospodinův. Věru, lid je pouhá tráva. Tráva usychá, květ vadne, ale slovo Boha našeho je stálé navěky.“ Vystup si na horu vysokou, Sijóne, který neseš radostnou zvěst, co nejvíc zesil svůj hlas, Jeruzaléme, který neseš radostnou zvěst, zesil jej, neboj se! Řekni judským městům: „Hle, váš Bůh! Panovník Hospodin přichází s mocí, jeho paže se ujme vlády. Hle, svoji mzdu má s sebou, u sebe svůj výdělek. Jak pastýř pase své stádo, beránky svou paží shromažďuje, v náručí je nosí, březí ovečky šetrně vede.“ Požehnej vás Všemohoucí…
448