Festus Nsoha a jeho sekta „Církev Oáza„ — postřehy

⇐ zpět na hlavní článek
Festus Nsoha

Kázání

Nejdříve doporučuji vaší pozornosti toto [video(wma, 100.8MB]. Kázání je v angličtině, ačkoliv Festus Nsoha podle vlastních slov působí v ČR již čtrnáct let (od roku 1993). To se příliš neshoduje s jeho důrazem na nadpřirozené dary Ducha svatého, neboť dar mluvení v cizích jazycích mezi nimi patří mezi přední. Mluvení cizími jazyky byl dokonce úplně první projev vylití Ducha svatého o letnicích (Skutky apoštolské 2,4-6). Povšimněte si však velmi zdatného řečnického projevu — gest, modulace hlasu, změn dynamiky řeči.

Nechme však škodolibosti a podívejme se na samotný obsah kázání. Z velké části se jedná jen o převyprávění biblického textu. Síle originálu se nic nevyrovná a tak se čtyřicetiminutové kázání stává za chvíli úmorným zážitkem. Byla by však chyba nechat se ukolébat a nepovšimnout si tří základních závěrů, ke kterým výklad neomylně vede:

  1. Je nutné trávit co nejvíce času v církvi
  2. Okolí má Božím přičiněním z členů církve strach
  3. Je nutné obětovat Bohu své prostředky

Toto vše je řečeno poměrně jemně, záludnost Festova kázání je velmi těžko uchopitelná, v tom je jedno z hlavních nebezpečí této sekty. Je však příznačné, že Festus Nsoha publikuje toto kázání jako svůj reprezentativní projev. A opravdu to je reprezentativní kázání, protože téma těch ostatních je podobné. Pozornost upoutá, že projev jeho pomocných kazatelů je v podstatě přesnou kopií projevu jeho.

Audio

Již jsme zmínili článek Misionář: Ježíš není mrtvý z 6.4. 2007 ve Žďárském deníku; znovu připomínám, že redaktorka Dita Špůrková je členkou sekty (v tabulce).

Poslechněme si její vyučování: [audio(mp3, 14,3MB).] Křesťanství vyznává jednoho Boha ve třech osobách, Kristus byl zároveň Bůh a člověk, zkrátka je založeno na nesmiřitelných paradoxech. Také formy jeho výrazu jsou téměř nevyčerpatelné, již po dva tisíce let jeho tajemství inspirují umění, atd. Krátce řečeno, toto křesťanství je zde zredukováno v byznys s Bohem (a to ještě byznys pro Boha velmi nevýhodný). Je to obchod jedna ku padesáti. Příznačné je, že nepadne ani zmínka o Kristu, mluví se jen o principech. Bůh je redukován na princip letadlového byznysu.

Nemluví se, hlavně z počátku, sice jen o pěnězích. Nicméně je předkládán zcela obecný princip 1:50; po pravdě řečeno, kdo by jej hned nepřevedl na peníze, jak nakonec sugeruje i p. Špůrková. A pokud se nedaří? Nejspíš jsi dal ještě málo, třeba už máš konto (jak příznačná terminologie) už skoro naplněné, ještě přihoď trochu a už se ti to vrátí zpět. A jak vás jistě napadlo, takovou naději v sobě může člověk živit donekonečna. Jak p. Špůrková sama přiznává, stav toho nebeského konta zná jenom Bůh (a my dodáme, stejně jako stav pozemského konta Festa Nsohy).

A je tu ještě jiné vysvětlení nezdaru. Je potřeba si dávat pozor, zda naše snažení nekazí satan, převlečený za špatného kamaráda našich dětí. Zde jsou příslušníci sekty zcela odkázáni na své síly, Bůh se, patrně, zabývá jen tím bizarním obchodem 1:50. Za nezdary může okolní svět a v posledu si za ně může každý sám, protože nebyl dost ostražitý.

A když je opravdu nejhůř? Pak, po vzoru Noeho, pomůže jen totální oběť, toátlní odevzdání. Bohu; který ovšem má své pozemské zástupce právě v sektě Oáza.

Jako by nám zde p. Špůrková nevědomky popsala, co nás v sektě Festa Nsohy čeká. Nejdříve síly a prostředky vložené se ziskuchtivým nadšením do náboženského letadla. Po té rozčarování a hledání viníka ve zlém okolním světě. A nakonec již jediná klamná naděje: Totální závislost.

© Tomáš Pavelka 2006–2020